Cognition refers to intelligent behaviour, the essential characteristic of living beings. In humans, this behaviour is based on key cognitive capacities such as perception, action, emotion, language, learning, memory, reasoning and consciousness.

Cognitive robotics is about developing intelligence in robots. The Cognitive Robotics research group at TU Delft focuses primarily on how robots can best plan and carry out their subsequent actions, so three cognitive aspects come into play: perception, thinking and acting.

The Department of Cognitive Robotics brings together Delft robotics research, which used to be divided into two separate departments: Systems and Control and Biomechanical Engineering. Our research focuses on:

The fundamental work of the Department of Cognitive Robotics is used in various Delft field labs, where practical robot applications are being developed and tested on a small scale (RoboHouse, SAM|XL and AIRLab Delft). From these field labs, the work eventually finds its way into practical applications in numerous industries, agriculture and horticulture, and retail.

Cooperation / partners

News

Beperken wagenziekte cruciaal voor acceptatie zelfrijdende auto’s

Zelfrijdende auto’s hebben nog een aantal hobbels te overwinnen. Het beperken van wagenziekte is daarbij een cruciale factor. Dat stelt prof. Riender Happee in zijn intreerede op vrijdag 6 oktober aan de TU Delft. Zelfrijdende auto’s hebben grote potentie voor het bieden van veilig, comfortabel en duurzaam vervoer. En vervoer waarbij je de reistijd kunt gebruiken om bijvoorbeeld te werken. De ontwikkelingen staan niet stil. In San Francisco kun je op dit moment bijvoorbeeld al een zelfrijdende taxi bestellen. Toch zijn er nog diverse obstakels te overwinnen voordat zelfrijdende auto’s écht geaccepteerd zullen worden door het grote publiek en de reistijd ook echt anders besteed kan worden. Self-driving car sickness “Ik stel dat een hoog niveau van comfort in zelfrijdende auto’s, cruciaal is voor de acceptatie”, aldus prof. Riender Happee van de Delftse faculteit 3mE. “Dat comfort is immers noodzakelijk om te profiteren van hét voordeel van zelfrijdende auto’s: dat je tijdens je reis de ogen van de weg kan nemen, en je handen, letterlijk, vrij hebt voor ander activiteiten, zoals lezen.” “Heel belangrijk in dit verband is self-driving car sickness, wagenziekte in zelfrijdende voortuigen. Wagenziekte ontstaat vooral wanneer passagiers de ogen van de weg halen. Mijn onderzoek richt zich dan ook voor een belangrijk deel op de vraag hoe we wagenziekte in zelfrijdende auto’s kunnen verklaren en voorkomen.” Rijden tot misselijkheid De belangrijkste theorie over wagenziekte, is die van ‘sensory conflict’. Daarin wordt aangenomen dat wagenziekte ontstaat doordat er (veel) verschil is tussen wat je ervaart aan bewegingen en wat je verwacht aan bewegingen (en versnellingen). “Gelukkig kun je dit conflict op allerlei manieren beperken. Zo bereiken wij in simulaties en experimenten, waar we mensen letterlijk tot aan misselijkheid rijden, al een reductie van 50 procent van wagenziekte. Dat kan enerzijds door de rijstijl aan te passen en bijvoorbeeld de bochten minder snel te nemen, maar je kunt ook denken aan actieve vering of aan de aanpassing van de stoel. Een heel andere aanpak is een zekere acceptatie. Dan geef je gewoon een waarschuwing als je weet dat er een extra lastig stuk aan zit te komen, met veel bochten of stadsverkeer: “haal nu maar even je ogen van je scherm en focus op de horizon.” Individuele verschillen Overigens zijn er bij wagenziekte grote verschillen per individu. Sommige mensen worden heel snel wagenziek; anderen hebben er (bijna) nooit last van. Ook deze individuele verschillen zijn onderdeel van het onderzoek van Happee, dat wereldwijd leidend is op het gebied van (de modellering van) rijcomfort. “Al met al spelen heel veel factoren een rol bij wagenziekte”, constateert de nieuwe hoogleraar. “In de komende jaren willen we biomechanische modellen van het menselijk lichaam, de perceptie van beweging, en het ontstaan van wagenziekte verder ontwikkelen en integreren, waardoor we de processen die een rol spelen bij het ontstaan van wagenziekte, nóg beter in beeld krijgen. Met deze modellen en het onderliggende begrip, zullen we in staat zijn om zelfrijdende voertuigen veel effectiever te ontwerpen, rekening houdend met omstandigheden, taken en individuele verschillen.” Meer informatie Op vrijdag 6 oktober is er rond de intreerede van Riender Happee aan de TU Delft een (beperkte) demo te zien van de mogelijkheden van zelfrijdende auto’s. Deze intreerede start om 15 uur in de Aula van de TU Delft. Je bent van harte welkom bij de intreerede aanwezig te zijn. Interviewverzoeken kunnen echter niet bij de rede gesteld worden en moeten telefonisch of op afspraak tot vrijdag 6 oktober, 13 uur, of vanaf maandag 9 oktober. Mocht je eens langs willen komen in het lab van Riender Happee, dan behoort dat tot de mogelijkheden. De intreerede is ook live te volgen via een livestream en achteraf terug te kijken. Voor vragen, interviewverzoeken en het opvragen van de livestream kun je contact opnemen met persvoorlichter Karlijn Spoor: k.spoor@tudelft.nl of 06-41612272

Cosimo Della Santina in diverse media

InfoKomputer: Dimanfaatkan dalam Pengembangan Robot Pemetik Tomat, Ini Peran ChatGPT - Info Komputer (grid.id) Growing Produce: ChatGPT, Can You Help Design a Tomato Harvesting Robot? Yes - Growing Produce Activist Post: Scientists Build Crop-picking Robot Based on Designs Dreamt up by ChatGPT De Ingenieur: ChatGPT ontwerpt zijn eerste robot | De Ingenieur New Scientist: ‘ChatGPT is een niet helemaal betrouwbare expert in bijna alles’ ​​​​​​​Engineersonline: Kan ChatGPT een positieve bijdrage leveren bij het ontwerpen van robots? Samagame: ChatGPT ontwerpt zijn eigen robot – SamaGame NRC: Kan ChatGPT ook een robot ontwerpen, vroeg een Delftse promovendus zich af. Ja dus, en dat ziet er dan zo uit - NRC Technisch weekblad: ChatGPT ontwerpt eerste robot samen met TU Delft onderzoekers AGF: TU Delft laat ChatGPT tomatenplukrobot ontwerpen BNR radio: Onderzoekers ontwerpen voor het eerst samen met ChatGPT een robot Wonderful Engineering: This Is The First ChatGPT-Designed Robot – Made With The Collaboration Of Humans And AI Technotoday: ChatGPT İlk Robotu Tasarladı! Mühendislerin Yerini Alabilir mi? Headtopics Italia: ChatGpt progetta il suo primo robot-contadino: è un braccio che raccoglie pomodori Breaking latest news: ChatGPT designs, together with a group of researchers, its first robot The World News: ChatGpt progetta il suo primo robot-contadino: è un braccio che raccoglie pomodori Instalki: ChatGPT pomógł zaprojektować i zbudować robota TechCreaders: ChatGPT帮助人类开发 设计农场摘番茄机器人 Business News: ChatGPT just designed its first robot Techspot: ChatGPT just designed its first robot, kind of Gütsel online: Chat GPT entwirft Tomatenpflückroboter, Studie der Technischen Universität Delft und der EPFL, Mensch als Korrektiv unverzichtbar Wired: ChatGPT ha progettato il suo primo robot Innovations report: Chat-GPT designs tomato picking robot in collaboration with researchers Hufingtonpost: Il primo robot progettato da ChatGpt. "L'intelligenza artificiale può automatizzare anche processi cognitivi