Laatste nieuws

Mark van Loosdrecht in ‘Water & Wastewater International Top 25 Leaders’

10 februari 2016

Hoogleraar Milieubiotechnologie en Waterzuivering Mark van Loosdrecht is volgens de ‘WWi’s Top 25 Leaders’ één van de vooraanstaande denkers in de (afval)waterindustrie. Hij is door een comité van experts en de WWi lezers verkozen tot nummer twee op de lijst. Lees verder

Van Ommen appointed as AvL Professor

10 februari 2016

Delft University of Technology has appointed Ruud van Ommen as Antoni van Leeuwenhoek professor. These chairs are early promotions of young, outstanding scientists to the position of professor, enabling them to develop their scientific careers to the fullest extent at the university.Lees verder

Schuilen in een hoekje: hoe E. coli dodelijke roofbacteriën overleeft

10 februari 2016

Overal in de natuur komen rovers en prooien voor. Zelfs bij bacteriën. De bacterie Bdellovibrio bacteriovorus is zo’n rover en een efficiënte killer van de veelvoorkomende bacterie E. coli. De roofbacterie dringt zijn prooi binnen, vreet ‘m van binnen op om zichzelf daarna in vieren of zessen te knippen en op zoek te gaan naar meer nieuwe prooien. De roofbacterie leeft in de grond, maar komt, net...Lees verder

Interview BNR radio met Peter Mooij over de vetste alg

03 februari 2016

Voor de productie van biodiesel met algen, kun je het beste teruggrijpen op de theorie van Darwin. Want wetenschappers zijn best knap met genetische manipulatie, maar de natuur is ons nog altijd te slim af, blijkt uit Delfts onderzoek.Lees verder

Doorbraak in vervlechting van metaal-organische roosters

28 januari 2016

Door de samenstelling van een oplosmiddel te veranderen, is een internationale groep wetenschappers erin geslaagd de mate van vervlechting van metaal-organische roosters te sturen. Daarover publiceren ze in Nature Chemistry. Lees verder

Met miniscule bellenblaasmachine op weg naar kunstmatige celdeling

22 januari 2016

Door extreem kleine belletjes te blazen, zijn wetenschappers van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft er in geslaagd om op een efficiënte manier zogenoemde liposomen te maken. Deze zeer kleine zeepbelachtige blaasjes kunnenmedicijnen in het lichaam afleveren, maar vormen ook de basis voor de productie van kunstmatige cellen. De onderzoekers publiceren over hun bevindingen in de...Lees verder

Twee TNW-onderzoekers in Forbes 30 under 30

21 januari 2016

Bas Hensen en Anna Louise Smith behoren tot de 300 meest invloedrijke Europeanen onder de 30 jaar. Ze worden genoemd in de Forbes 30 under 30 lijst voor Europa 2016. Lees verder

Drie ERC Consolidator Grants voor onderzoekers TU Delft

21 januari 2016

Drie onderzoekers van de TU Delft hebben een ERC Consolidator Grant toegekend gekregen. Deze Europese grants (2 miljoen euro per project) worden toegekend aan projecten die vijf jaar duren. Lees verder

Locatie en inrichting verzorgingshuizen zeer belangrijk vanwege luchtverontreiniging

19 januari 2016

Ouderen en mensen die fysieke inspanning verrichten, zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging. Het is daarom slim hiermee rekening te houden bij bijvoorbeeld de locatiekeuze van een nieuw verzorgingshuis of een fitness center. Twee Portugese onderzoeksters promoveren vandaag op dit onderwerp aan de TU Delft. Lees verder

Mechanische kwantums zien het licht

18 januari 2016

Het onderling verbinden van verschillende kwantumsystemen is belangrijk voor kwantumcomputerarchitecturen voor de toekomst, maar dat bleek moeilijk te realiseren. Wetenschappers van de TU Delft en de Universiteit van Wenen hebben nu de eerste stap gezet voor een universele kwantumverbinding op basis van kwantummechanische vibraties van een nanomechanisch apparaatje. De onderzoekers presenteren...Lees verder

Algen kansrijk voor productie biodiesel via ‘survival of the fattest’

15 januari 2016

De efficiënte productie van biodiesel door algen komt in zicht door een slimme manier van algen kweken. Peter Mooij promoveert op dinsdag 19 januari op dit onderwerp aan de TU Delft. Lees verder

Twee onderzoekers TU Delft met Rubicon-beurs naar het buitenland

14 januari 2016

Twee onlangs gepromoveerde onderzoekers van de TU Delft kunnen 24 maanden onderzoek gaan doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen door een Rubicon-financiering van NWO. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven om internationale onderzoekservaring op te doen.Lees verder

ERC Consolidator Grant for De Smet and Steele

13 januari 2016

Two Applied Sciences researchers, Louis de Smet and Gary Steele, have won an ERC Consolidator Grant. Lees verder

Klokhuis laat doodse stilte in de dode kamer horen

13 januari 2016

Jeugdprogramma Klokhuis liet op 11 januari de dode kamer van TNW zien en horen. In de serie ‘STE’ gaat het tv-programma elke keer op zoek naar de overtreffende trap. In de aflevering van afgelopen maandag werd gezocht naar de stilSTE kamer van Nederland.Lees verder